Κυριακή 22 Ιουνίου 2008

ΣΕΝΑΡΙΟ ΧΗΜΕΙΑΣ (ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΗΣ ΣΤΟ ΚΣΕ ΠΡΕΒΕΖΑΣ)

Θέμα δραστηριότητας: ΜΕΤΑΛΛΑ ( Ι )
Μάθημα και Τάξη : ΧΗΜΕΙΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


Σύντομη περιγραφή της δραστηριότητας:
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΜΕΤΑΛΛΩΝ

Λογισμικά και ιστοσελίδες που χρησιμοποιούνται :
1) Chemistry set 2000
2) A Periodic Table of the Elements at Los Alamos National Laboratory
3) fysiki-b_c
3) el.wikipedia.org/wiki/Περιοδικός_πίνακας_των_χημικών_στοιχείων
5) http://users.hol.gr/~yannakis
6) www.manesis.gr/mathimata/periodic.htm
7) http://www.teicrete.gr/chemistry/matlab/ask9.htm

Διδακτικοί στόχοι: ο μαθητής μέσα από την πορεία του μαθήματος αποκτά δεξιότητες στο να:
1) διακρίνει τα μέταλλα από τα υπόλοιπα στοιχεία .
2) αναγνωρίζει τις ιδιότητες των μετάλλων .
3) διακρίνει τις φυσικές από τις χημικές ιδιότητες .
4) μελετά το Περιοδικό Πίνακα.
5) κατανοεί την σημασία του Περιοδικού Πίνακα.
6) περιγράφει ιδιότητες με χρήση επιστημονικής ορολογίας.


ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ


Α. Δραστηριότητα 1η:

Καθορισμός της περιοχής του Π.Π. που περιέχει τα μέταλλα στοιχεία

1) Ανοίξτε το «www.manesis.gr/mathimata/periodic.htm»
Μελετώντας τον Π.Π . συμπληρώσετε τα παρακάτω ;

1) Να ορίσετε τις περιοχές του Π.Π. στις οποίες υπάρχουν τα μέταλλα στοιχεία

…………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


2) Να καταγράψετε τις ομάδες του Π.Π. ,που έχουμε ήδη μελετήσει ,σαν μέταλλα (+)
ή αμέταλλα ( - )

Ομάδα Αριθμός ομάδας Μέταλλο Αμέταλλο
Αλκάλια
Αλογόνα
Αλκαλικές γαίες
Ευγενή αέρια


3) Μελετώντας τον Π.Π. αναφέρετε αντικείμενα της καθημερινής σας ζωής , που είναι φτιαγμένα από μέταλλα στοιχεία.

Αντικείμενο Στοιχείο Ομάδα Π.Π.


Β. Δραστηριότητα 2η:

Φυσικές ιδιότητες των μετάλλων (Ι)

1) Με βάση την εμπειρία σας από την καθημερινή ζωή προβλέψτε ποιες πρέπει να είναι οι απαντήσεις στις παρακάτω ερωτήσεις της στήλης (Ι) .

Κατά την γνώμη σας τα μέταλλα :

Ερώτηση Απάντηση
Είναι στερεά , υγρά ή αέρια ;
Έχουν μεγάλη ή μικρή πυκνότητα;
Έχουν υψηλή ή χαμηλή θερμοκρασία τήξης ή βρασμού;


2) Χωριστείτε σε τρεις ομάδες .
Κάθε μια ομάδα να διερευνήσει την απάντηση σε μια από τις παραπάνω
απαντήσεις στο «Chemistry set 2000» και στα διαθέσιμα πεδία του εικονίδιου
«Αναλυτής δεδομένων»

(Προσοχή , οι ομάδες να συμφωνήσουν από πριν το αντικείμενο της έρευνας
τους ώστε να απαντηθούν και οι τρεις ερωτήσεις)

3) Επιβεβαιώστε τις παραπάνω παρατηρήσεις από τα :
Α. http://users.hol.gr/~yannakis
Β. el.wikipedia.org/wiki/Περιοδικός_πίνακας_των_χημικών_στοιχείων


4) Συμπληρώστε την τελική σας απάντηση σε πίνακα αντίστοιχο με τον προηγούμενο
(Σε περίπτωση που υπάρχουν εξαιρέσεις σημειώστε την γενική απάντηση ως ορθή και στη συνέχεια , αν είναι απαραίτητο , γράψτε και την εξαίρεση).

Ερώτηση Απάντηση Εξαίρεση
Είναι στερεά , υγρά
ή αέρια ;
Έχουν μεγάλη ή μικρή πυκνότητα;
Έχουν υψηλή ή χαμηλή θερμοκρασία τήξης ή βρασμού;
Γ. Δραστηριότητα 3η:

Φυσικές ιδιότητες των μετάλλων (ΙΙ)

1) Να σχεδιάσετε ένα πείραμα με το οποίο να μπορείτε να διαπιστώσετε αν τα μέταλλα είναι καλοί ή κακοί αγωγοί της θερμότητας.

…………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2) Παρακολούθησε ένα σχετικό πείραμα στο εικονικό Εργαστήριο του «fysiki-b_c» στο εικονίδιο «παρατήρηση» του θέματος «Διάδοση θερμότητας με αγωγή». Κάνε μια περιγραφή του πειράματος που είδες και δώσε μια ερμηνεία .


6) Παρατηρείστε πώς είναι κατασκευασμένο ένα κοινό ηλεκτρικό σύρμα .
Στη συνέχεια απαντήστε στις ερωτήσεις που ακολουθούν :
α. Τα ηλεκτρικά καλώδια περιέχουν μεταλλικά σύρματα :
ΝΑΙ ΟΧΙ

β. Τι πιστεύετε ότι θα συνέβαινε αν τα μεταλλικά αυτά σύρματα δεν
καλύπτονταν από πλαστικό περιτύλιγμα;
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………

γ. Εξηγείστε την παραπάνω απάντησή σας.
…………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

7) Διερευνείστε στο «Chemistry set 2000» και στο σχετικό πεδίο του εικονίδιου «Αναλυτής δεδομένων» την ορθότητα της απάντησής σας.

Δ. Δραστηριότητα 4η:

Φυσικές ιδιότητες των μετάλλων (ΙΙΙ)

1) Μελετήστε την τρόπο περιγραφής των φυσικών ιδιοτήτων των στοιχείων από την
ιστοσελίδα http://www.teicrete.gr/chemistry/matlab/ask9.htm


2) Δώστε τώρα εσείς μια σύντομη περιγραφή των φυσικών ιδιοτήτων των μετάλλων

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ε. Δραστηριότητα 5η:

Φυλλάδιο αξιολόγησης : ΜΕΤΑΛΛΑ ΚΑΙ
ΦΥΣΙΚΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΜΕΤΑΛΛΩΝ

1. Συμπλήρωσε τον πίνακα που ακολουθεί :

Όνομα Κ C P Na H Cl Fe
Σύμβολο
Μέταλλο
Αμέταλλο

Όνομα Ne Ca Zn Br N Cu Hg
Σύμβολο
Μέταλλο
Αμέταλλο

2. Να σημειώσεις ένα Σ για κάθε σωστή ή ένα Λ για κάθε λάθος πρόταση στο αντίστοιχο τετράγωνο.

α. Τα περισσότερα μέταλλα είναι ελαφριά
β. Τα μέταλλα βρίσκονται κυρίως στη στερεή κατάσταση
γ. Τα αλογόνα , που βρίσκονται στην 17η ομάδα του Π.Π. είναι μέταλλα
δ. Τα αλκάλια είναι μέταλλα
ε. Όλα τα μέταλλα έχουν υψηλά σημεία τήξης

3. Γράψε περιληπτικά τις φυσικές ιδιότητες των μετάλλων.

…………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


Το σχέδιο μαθήματος. Περιγραφή κατά τα στάδιά του.

Φάσεις Διδακτικός Στόχος που επιδιώκεται Ενέργειες μαθητών Ενέργειες διδάσκοντος
1.
α) Η εξοικείώση του μαθητή με τον Π.Π.

β) Η δημιουργία καθαρής εικόνας σχετικά με την θέση τω μετάλλων στον Π.Π.
γ) Σύνδεση της παρεχόμενης γνώσης με την πραγματικότητα

δ) Χρήση Η/Υ κατά την μελέτη
α) Χρήση του Internet

β) Επανάκληση στη μνήμη παλαιοτέρων γνώσεων σχετικά με τις ομάδες στοιχείων


γ) Ανάκληση στη μνήμη πραγματικών αντικειμένων μέσω της παρατήρησης στοιχείων από τον Π.Π.


α) Βοηθά τους μαθητές στην εξοικείωση με το Internet

β) Προσέχει να εξαιρέσει το Η από τα μέταλλα



γ) Ελέγχει την ορθότητα των καταγραφομένων στον πίνακα της ερώτησης (3).
2α.
α) Περιγραφή μερικών εκ των φυσικών ιδιοτήτων των μετάλλων
β) Εργασία σε ομάδες


γ) Χρήση Η/Υ και λογισμικού κατά την μελέτη
α) Χρήση του σχετικού λογισμικού



β) Σύνδεση των ζητούμενων πληροφοριών με τον τρόπο περιγραφής τους (ορολογία) στο λογισμικό

γ) Διάκριση των εξαιρέσεων


α) Βοηθά τους μαθητές να ξεκαθαρίσουν τους όρους που ψάχνουν μέσα στο λογισμικό

β) Προτείνει να ερευνούν ορισμένα γνωστά τους μέταλλα ή να χρησιμοποιήσουν το σχετικό φίλτρο που χωρίζει τα στοιχεία σε μέταλλα και αμέταλλα

γ)Υπενθυμίζει διακριτικά , αν χρειαστεί να κοιτάξουν και τον Hg καθώς και τα αλκάλια συγκριτικά με τα άλλα στοιχεία

δ)Υπενθυμίζει συνεχώς την διάκριση μεταξύ φυσικών και χημικών ιδιοτήτων.


Φάσεις Διδακτικός Στόχος που επιδιώκεται Ενέργειες μαθητών Ενέργειες διδάσκοντος
2β. α) Περιγραφή μερικών εκ των φυσικών ιδιοτήτων των μετάλλων

β) Ανάπτυξη ικανότητας των μαθητών να σχεδιάσουν , να προτείνουν και να περιγράψουν ένα πείραμα .

γ) Σύνδεση της παρεχόμενης γνώσης με την πραγματικότητα

δ) Χρήση Η/Υ κατά την μελέτη
α) Σχεδιάζουν , προτείνουν και αναγκάζονται να περιγράψουν ένα πείραμα

β) Περιγράφουν και το πείραμα που παρακολουθούν , προκειμένου να κάνουν συγκρίσεις

γ) Ανάκληση στη μνήμη πραγματικών αντικειμένων και πραγματοποίηση λογικών συνειρμών για την ερμηνεία των παρατηρήσεων τους.

δ) Χρήση του σχετικού λογισμικού


α) Συντονίζει την περιγραφή των πειραμάτων προσέχοντας και καθοδηγώντας τους μαθητές , ώστε αυτή η περιγραφή να πραγματοποιείται κατά το δυνατό με όρους επιστημονικής ορολογίας.

β)Υπενθυμίζει συνεχώς την διάκριση μεταξύ φυσικών και χημικών ιδιοτήτων.


3. α) Αξιολόγηση της γνώσης που δόθηκε

β) Ανάπτυξη ικανότητας των μαθητών να περιγράφουν με λίγα λόγια το ζητούμενο (ιδιότητες) Συμπλήρωση σχετικού φυλλαδίου αξιολόγησης

Δεν υπάρχουν σχόλια: